Hartai Claudia - Hálózatépítés tartalomgyártással

A hálózatépítés új arca

A hálózatépítés új arca

Súlyos károkat okozhat a rosszul képviselt MLM!

A közösségi oldalakat ellepték az MLM-es emberek. Ezzel egyidőben gomba mód növekszik az ellentábor hangja is. Vajon a kettő együtt milyen hatásokat eredményez? Melyiknek van károsabb hozadéka?

2022. augusztus 08. - claudiahartai

marvin-meyer-syto3xs06fu-unsplash.jpg

2015-ben kezdődött igazán az online hálózatépítés. Akkor kezdték el az első csapatok felfedezni a közösségi oldalak erejét és a bennük rejlő lehetőséget. Én 2016-ban csatlakoztam azokhoz, akik elsőként képviseltették magukat, így 6,5 év távlatából, belülről látom a piac alakulását és változását. 

Az első időszakban csak a Facebookon dolgoztunk, és minden tudásunkat a külföldön jól működő online hálózatok megfigyeléséből adaptáltuk. Fejlesztettünk, rendszereket hoztunk létre, edukáltunk, és szembementünk mindazzal a 20-30 évre visszamenő elvvel, hogy az MLM üzlet építésének alapja a személyes kapcsolatokra épül.

A szakmában nagyon sokan mondták, hogy el fog bukni az elképzelés, nem fog működni. Erre azonban az eredmények rácáfoltak, és akkora lendülettel haladtunk, ami nem csak a saját cégünkön belül tűnt fel, hanem a többi MLM cég körében is. 

Van azonban az MLM rendszereknek egy óriási hátránya. Alapvetően nincs kommunikáció a cégek közt, de még sokszor a csapatok közt sem, hiszen mindenki félti a tudását és konkurenciaként tekint a másikra. Miért volt ez probléma? 

A sikereinken felbuzdulva tömegével érkeztek olyan emberek a Facebookra, akiknek semmilyen tudása nem volt a minőségi hálózatépítést tekintve. Csinálták azt, amit korábban offline, csak most a közösségi oldalakon, online. Ez pedig egy olyan minőségi romlást indított el, aminek eredményeként alakult ki a mostani helyzet. 

Sablon posztokat írtak, erőszakosan nyomultak ismerősökre és ismeretlenekre, csoportokat vertek szét a folyamatos terméktukmálással, és egy végtelenül idegesítő, negatív képet alakítottak ki a Facebookon. Az embereknek elegük lett abból, hogy minden csoportban van legalább egy MLM-es, aki mindenhová kommentel valamit, amiből neki jövedelme származhat, hogy napi 2-3 kéretlen üzenetet kapnak ismeretlenektől, hogy ha százszor nemet mondanak, akkor is van még egy százegyedik üzenet, amiben igyekszenek meggyőzni, hogy mégis csak nézze meg azt a 30 perces videót, és még sorolhatnám. Biztos vagyok benne, hogy sokan vagytok, akik magatok is tapasztaltátok ezeket a dolgokat. 

Nagyjából 2018-2019 lehetett, amikor elkezdtük érezni, hogy a rengeteg gyorsan pénzt keresni akaró, alacsonyan edukált hálózatépítő, mondhatni ellehetetlenítette a munkánkat a Facebookon. Hiába csináltuk mi másképp, hiába dolgoztunk minőségben, egyszerűen kisebbségben voltunk, hiszen a magyar MLM réteg 80%-a sajnos nem a hosszú távú, minőségi munkában hisz. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a pénz iránti vágy egy olyan erős késztetést indít el bennük, amikor semmi nem számít. Sem az, hogy lejáratja magát, sem az, hogy épp kin gázol át, vagy hogy ha kell felégeti az ismeretségi körét, pár tízezer forintos bevétel miatt. 

2019 körül már érezhető volt, hogy változtatni kell, és más irányba kell elmennünk. Akkor kezdtem el tudatosan a tartalomgyártás felé fordulni, és az értéket adó tartalommal kitűnni a tömegből. (Az értéket adó tartalom számomra azt jelenti, hogy olyan információkat osztok meg az emberekkel, amik akkor is hasznosak lesznek nekik, ha soha egy terméket sem fognak vásárolni, vagy soha nem fognak egy MLM rendszerhez sem csatlakozni.)

Ehhez azonban újabb tanulásra, fejlődésre volt szükség, ami befektetett időt és pénzt jelentett. Ugorjunk vissza az MLM-es réteg 80%-hoz. Számukra a fejlődés, és tanulás két jól hangzó szó, ami szuper, egészen addig, amíg nem kell pénzt kiadni érte.

Nagy eséllyel az ingyen tanultakat soha nem fogják használni, és sosem építik be a gyakorlatba. Ha másképp lenne, akkor nem készülne most ez a bejegyzés sem. 

Az új tudásunkkal az Instagram irányába kezdtünk elmozdulni. Ehhez persze szükséges volt az is, hogy figyeljük a közösségi felületek hatékonyságát, aktivitását, népszerűségét. 

Az Instagrammon már nagy mértékben érezhető volt a 80-20-as réteg szétválása. Hiszen a minőségi tartalomgyártás a képeknél kezdődik. Olyan ez, mint amikor valakivel először találkozunk. A kinézete alapján soroljuk valahová, majd a beszélgetéssel módosulhat a helye a világunkban. Az Instagram pontosan így működik. Megnézik a képeket, és ha a kép tetszik, akkor elolvassa a szöveget. Ezért nagyon sokszor nem is használtunk MLM-hez kapcsolható képeket, mert a Facebookon végigsöprő negatív hullám miatt rengetegen előítéletesek lettek. Esélyt sem adva arra, hogy megismerjék az adott személyt. 

Amint elkezdtünk az Instagrammon dolgozni, az a bizonyos 80% követett minket oda is. 

Tudás továbbra is zéró, tapasztalat szintén, gondolkodásmód változatlan. Ez azt eredményezte, hogy ugyanazt csinálták, mint a Facebookon.

Miért jöttek át mégis? Mert a Facebookon, a töménytelen mennyiségű zaklatás után mindenki privátra tette a profilját, így már nem tudtak ismeretlen emberekre írogatni. Az Instagrammon pedig akkor még senki sem számított rájuk. Nem részletezem, de nagyjából ugyan az a metódus ment végbe 1-2 év leforgása alatt mint a Facebookon. Egyetlen különbséget lehetett észrevenni. Akik Facebookon már tapasztalták az MLM-es közösség zaklatásait, azok sokkal gyorsabban kapcsoltak, és már nem is válaszoltak a kéretlen üzenetekre. Látványosan gyorsabb lett a negatív reakció, és csökkent a munka hatékonysága. Lassultak az eredmények. 

georgia-de-lotz--usjonxlano-unsplash.jpg

2019-2020 amikor berobbant itthon a Tiktok. Addigra már a csapatunk 100%-ban átállt a minőségi tartalomgyártásra, így nem okozott problémát annak a platformnak a használtat és kommunikációja sem. Olyan eléréseket, olyan eredményeket hozott, amik mindenkit megdöbbentettek. Természetesen ez sem tartott sokáig, mert azoknak, akik már két platformon lejáratták magukat, nem számított plussz egy. 

Egy dologgal nem számoltak/számoltunk. A TikTok felhasználói mások. Névtelen, arctalan emberek, akik instál és Facebookon sosem fognak nyilvánosan megszólni senkit, de a TikTok az inkognitó miatt a feszültség levezetésére alkalmas nyilvános felület lett számukra. Kezdetben legalábbis így volt. Az óriási elérés miatt sokkal gyorsabban és sokkal több helyre jutott el egy-egy negatív MLM-es tartalom, elbizonytalanítva ezáltal azokat is, akik nyitottak lettek volna egy egyébként normálisan működtethető üzleti lehetőségre. 

2021-re odáig jutottunk, hogy már nem csak névtelen emberek kommenteltek MLM-es posztokhoz, hanem emberek arra építették fel a TikTok tartalmukat, hogy az MLM ellen szólaljanak fel. Sok esetben ezzel a saját oldalukat szerették volna népszerűsíteni, hiszen látható volt, hogy az MLM ellenes tartalommal, a rengeteg érintett miatt, nagyon nagy eléréseket lehetett generálni.  

Kinek, hol van a felelőssége? Első sorban minden MLM-es embernek ott, hogy megtanul normális tartalmat készíteni, ha már a közösségi oldalakon dolgozik. Másodsorban nem enged olyan embereket a csapatába, akik nem alkalmasak ennek az üzletnek a képviseletére. De ha már beengedi, akkor felelőssége megtanítani a minőségi kommunikációra, hogy ne járasson le egy egyébként is gyenge renoméval rendelkező piacot. De talán a legfontosabb, hogy nem állítanak olyan információkat, amik megtévesztők, vagy hamisak. 

És mi van az ellentáborral? Felelősségük venni a fáradtságot, és minden információnak utána járni. Nem általánosítani, mert ott van az a 20%, aki teljesen más értékek és minőség mentén dolgozik hosszú évek óta, sikeresen. Felelősségük megtanulni azt típusú tartalomgyártást, ami építő jelegű, és nem abból profitálni, hogy másokat lejáratnak. Mégis van egy ettől sokkal fontosabb tényező, amiért nekik is vállalniuk kell a felelősséget. Ez pedig nem más, mint hogy nem állítanak olyan információkat, amik megtévesztők, vagy hamisak. 

7 éve építem az MLM üzletem. Szkeptikusként, előítéletekkel tele, majdhogynem MLM gyűlölőként csatlakoztam életem első (és egyben utolsó) hálózatépítő cégéhez. Az első perctől kezdve másképp dolgozom, és mentorálok mindenkit, aki a csapatom tagja. 

Köszönhető ez annak a rengeteg negatív élménynek, ami korábban engem is ért. Ezért mondtam azt, hogy én más leszek. Mást fogok képviselni. 

7 év alatt eljutottam oda, hogy sokkal nagyobb célom lett, mint megélni ebből az üzletből. Szeretném, hogy a 80-20-as arány megváltozzon. Hogy eltűnjenek a piacról azok, akik nem minőségi munkát végeznek, ezzel lejáratva az MLM szakmát. Hogy minél több MLM-ben dolgozó embert megtanítsak az értéket adó tartalomgyártásra, és arra, hogyan érdemes megmutatni az üzletet úgy, hogy azok keressék meg őket, akik valóban nyitottak, kihúzva ezzel a munka méregfogát, az emberekre való írogatást. 

Ugyanakkor célom az is, hogy a hozzám hasonló MLM gyűlölőket hiteles, bizonyítékokkal alátámasztott információkkal lássak el. Nem kell, hogy szeressék az MLM-et. Nem kell, hogy dolgozzanak benne, nem kell, hogy közük legyen hozzá. Egy dolog szükséges, ez pedig, hogy hiteles, transzparens információkkal rendelkezzenek, és ne általánosítsanak. 

Az MLM üzletek legálisak, és lassan 60 éve működnek a világ piacain. Az a 20%, aki jól képviseli az üzletet, hosszú évek óta ebből él, és a jövőben is ebből fog. Akik a minőség mellett teszik le a voksukat, azok sikeresek lesznek, a többiek pedig csalódottan, magukat és a szakmát lejáratva fognak távozni bármelyik hálózatról legyen is szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://claudiahartai.blog.hu/api/trackback/id/tr8217903177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása