Hartai Claudia - Hatékonyságnövelés, teljesítményfokozás.

Hozd ki magadból a maximumot!

6 tipp, hogyan dolgozz fókuszáltan a nyáron, ha saját magad főnöke vagy

2019. július 10. - claudiahartai

40ea0039-6249-4178-b794-3d07cf81fecb.JPG

 

Nyár van. A fesztiválok elárasztanak bennünket és egyébként sincs sok kedvünk a hőségben, a munkával foglalkozni. Amíg alkalmazott voltam, mindig arra vágytam, hogy ne legyek a neon fénnyel teli irodába bezárva. Láttam az utcán sétáló fiatalokat, és vágytam arra a bizonyos szabad életre. Meg is kaptam 2018. júniusában. Elképesztő érzés volt az a felszabadultság, hogy nyár van és én végre a magam ura vagyok. Nem kell senkivel egyeztetni, ha el akarok ugrani hétközben 1-2 napra valahová. Nem kell korán kelni, ha épp az előző este hosszúra sikerült. Ismerjük az ilyen rosé fröccsös nyári estéket…

Az élvezetes szabadság mellett azonban rám szakadt egy másféle “szabadság” is. A maga ura voltam, én voltam a saját főnököm, és azt kell mondjam az első 1-2 hónapban nagyon elnéző voltam magammal szemben. A vállalkozás azonban egy folyamatosan működő “gépezet”, főleg ha emberekkel dolgozunk. Ha nem teszem bele az energiát, akkor az eredmény sem lesz olyan, amilyennek szeretném. Őrületes vívódás kezdődött, hiszen élvezni akartam a nyarat, de közben a teljesítményt is tartani kellett, hiszen a főállásomból származó bevétel már nem érkezett többé a számlámra. 

Ekkor fogalmaztam meg a szabályokat magamnak, amiket a legnagyobb party időszak és a feszített munkanapok közben is alkalmazni tudtam. 

 

Íme az a 6 “szabály”, ami hozzájárult a magasabb hatékonyságomhoz a nyári időszakban is. 

 

1.  Szabály: Tervezd meg a napjaid.

Minden olyan fix programot, amit már tudtam, vagy amit szerettem volna megcsinálni, előre beírtam a naptárba. Ilyen volt például az alvásidő. Nagyon figyeltem arra, hogy megfelelő mennyiséget aludjak, hiszen az alvásból elvett 1-2 órát nem tudom olyan hatékonyan felhasználni, mintha egész nap kipihent és koncentrált vagyok. Épp ezért, megtanultam, hogy az alvás az első olyan időszak, amit fixen beírok a naptárba. ( Javaslom az A5-ös méretű naptárat, ami óránként tervezhető, így sokkal jobban át fogod látni a napod.) Ha az alvásidő megvan, akkor jönnek a fix teendők, amiket mindenképpen meg kell csinálni, majd a harmadik időszak ami biztosan bekerül, az a munka idő. Az én vállalkozásomban napi 2-3 óra munka elegendő, ha azt fókuszáltan végzem. Ilyenkor nincs csacsogás, nincs messenger vagy Facebook. Csak koncentrált feladatmegoldás.

Ha buliba mész, akkor priorizálj vagy dolgozz előre, amennyire csak lehetséges. Az online vállakozásomban ez maximálisan kivitelezhető. Légy kreatív és nézd meg, mi az a folyamat, amit automatizálni tudsz. Tipikusan ilyen dolog az online megjelenés. 

c09e377e-b5c8-4485-82c3-a96a7559ed8e.JPG

2.  Szabály : Szánj legalább napi 1 órát magadra!

Jézusom, de sokáig mondtam le magamról! Mindig én voltam az utolsó, először a feladatok, a munka, a teendők. Mindent le akartam tudni. Majd utána jövök én. Amíg alkalmazott voltam egy merő rohanás volt az életem. 8 órás munka, edzés, egyetem, majd a vállalkozásom. Esélyem sem volt arra, hogy magammal foglalkozzak. Aztán egyre több helyről hallottam, hogy mennyivel jobb teljesítményt lehet elérni, ha a reggelem nem egy merő kapkodás és idegbaj. Nekiláttam hát. Volt, hogy reggel, volt, hogy este, de egy órát mindig adtam magamnak. Elős körben csak 10-20 perccel kezdtem. Ebben az időben olvastam, zenét hallgattam, kiültem a kertbe és csak bámultam magam elé. Teljesen mindegy volt, hogy mit csinálok, a lényeg az, hogy közben jól éreztem magam és kiszakadtam abból a rohanós állapotból, ami várt rám, vagy amiben egész nap voltam. 

Ez a technika akkor is elképesztő sokat segített, amikor kihívások jöttek az életembe. Megvan az érzés, hogy valami folyamatosan igénybe veszi a figyelmed, megterheli az agyad és te semmi másra nem tudsz gondolni? Ugyan ez volt velem is. Nekem a reggeli jóga volt a megváltó. Ráadásul a szabadban. Korábban, ha meghallottam a meditáció szót, akkor a világból tudtam volna kimenekülni. Így viszont, hogy volt mire figyelni (Madarak különböző hangjai, a szél zajai, a növények, a mozgások a bozótban, vagy a bogarak. Rengeteg hang és nesz van reggel a természetben). Kizártam a külvilágot, csak a hangokra figyeltem. Elképesztő jó érzés volt.

Ha nem vagy reggel a fűbe kifekvős, meditálós, akkor irány este a fürdőkád. Ülj be a kádba, gyújts egy gyertyát, tölts egy pohár bort és olvass. Azt ami kikapcsol. ( Durva, de engem a krimik és a thrillerek kötnek le. Tudom, nem épp gondolat ápoló témák. ) A lényeg, hogy kiszakadj végre a mindennapokból, és feltöltődj.

 

3. Szabály: Fókuszálj és hozd magad FLOW-ba.

Kapcsold ki a tv-t, a rádiót. Vedd le az értesítéseket a telefonodról. Csukd magadra az ajtót, ha erre lehetőséged van, és kérd meg a család izgő-mozgó tagjait, hogy legalább 1-2 órára hagyjanak magadra. Ezzel legalább őket is kicsit önállóságra neveled. Ha nem tudod megoldani azt, hogy elvonulj, akkor rakd be a füledbe a fülest és hallgass zenét. Rengeteg olyan zene van, ami segít a koncentrált munkavégzésben. Ezzel is “ki tudod iktatni” a környezeted, és maximálisan az elvégzendő feladatra tudsz koncentrálni. 

https://www.youtube.com/watch?v=Tmtfhud4cUE 

Ezen a linken találtok zenét a fókuszált munkához, és a Youtube-on még számos lejátszási lista segít a koncentrációban. 

Nálam nagyon nagy jelentősge van annak, ha a “munkahelyem”, az asztalom rendezett, van körülöttem élő virág, esetleg gyújtok egy gyertyát, vagy illóolajat párologtatok. Mindenkinek megvannak a maga szokásai, amik segítenek a munkában. Ha te még nem tudod, akkor tesztelj! Mi az, amitől jobban érzed magad?

a3e52de9-6e7c-431a-a134-ac7a6c9be713.JPG

 

4.  Szabály: Kezd el!

Ez a szabály tűnik a legegyszerűbbnek. Csak el kell kezdeni. Szerintem ez a legnehezebb. Mindig az első lépés. Utána a többi már jön magától, és szinte automatikussá válik a cselekvés. Csak az a nehéz, hogy rávegyem magam arra, hogy leüljek a gép elé, és elkezdjem végre. Mel Robins könyve rengeteget segített ebben a kihívásban ( Mel robins - 5 másodperces szabály). Nincs más dolgod, mint visszaszámolni és elkezdeni dolgozni.

 

5... 4... 3... 2... 1... CSINÁLD!

 

5. Szabály: Hidratálj, és töltsd fel magad energiával. 

Káve rajongó vagyok, és nem csak a kávét, hanem a kávézókat is imádom. Oda vagyok az új helyekért. Engem nagyon inspirálnak és imádok egy-egy kávézóból dolgozni. Azonban a sok kávé mellé sosem ittam megfelelő mennyiségű vizet, így hiába ittam kávét, sokszor enervált voltam, és két bekezdés közt el tudtam volna aludni. Így aztán a fókuszált munkának is annyi volt.
Elkezdtem figyelni arra, hogy naponta legalább 2-3 liter vizet megigyak, és a kávé mennyiséget naponta lehetőleg 3 alatt tartsam. 
A kávé helyett javaslom, hogy igyatok limonádét. Ami nekem még nagyon bejött, hogy amikor elkezdek dolgozni, keverek egy vitaminos, energetizáló "koktélt". Ez nagyjából 1,5 liter, és amíg dolgozom, addig folyamatosan iszom. 

ui.: Amikor nagyon fáradt vagyok, de még benne vagyok a napi 2 kávé limitben, akkor nyáron a top kedvencem az eszpressó - tonik. Furán hangzik, de isteni. Próbáljátok ki. 

 

6. Szabály: Tedd élménnyé a munkát.

Fentebb már írtam, hogy imádok kávézókat tesztelni, és kipróbálni, hogy munka szempontjából melyik az, amelyik a leginkább inspirál. (Van néhány tippem nektek, de ezt majd egy későbbi posztban meg is osztom.) Ugyanakkor nem csak a kávézók léteznek. Nyár van! Használjátok ki a jóidőt. 

Irány a park, a természet. Keressetek egy vízpartot, vagy egy tisztást fákkal az erdőben. Rengeteg lehetőség van a közeledben, ami még “munkaszűz”. Avasd fel. Csapd a hónod alá a laptopod és irány a természet. 

Ha egybe kötöm a kikapcsolódást a munkával, akkor sokkal inspiráltabb leszek, és gyorsabban is haladok. 

f7c9bce3-990b-4ef1-b991-907243d3dc8d.JPG

 

+ 1 ötlet: Nő vagyok, és imádom a színes, kreatív füzeteket, tollakat. Ha nagyon lapos a kedvem a munkához, akkor elmegyek egy papírboltba, és beszerzek néhány új darabot. Ilyenkor mindig kedvet kapok az alkotáshoz, és a tervezéshez. Ezzel pedig el is indul a folyamat. 

A legfontosabb, hogy ismerd meg önmagad. Tudd azt, hogy mi a jó neked. Tesztelj és keresd a megoldást. A hatékonyság és a teljesítmény rengeteg módon fokozható, találd meg, hogy neked mik vállnak be a legjobban. 

A bejegyzés trackback címe:

https://claudiahartai.blog.hu/api/trackback/id/tr114936910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.